Categories: Porady

Hubert

Podziel się
clean clear cold drink

Według badań ponad 80% Polaków pije za mało wody. Jest to porażająca statystyka, bo picie wody to podstawa Istnieje bardzo duża szansa, że Ty również pijesz za mało wody.

Jak dobrze wiadomo, woda jest nam niezbędna do życia. To właśnie jej brak, dużo szybciej, niż brak jedzenia, spowodowałby śmierć. Zaledwie 3 dni bez wody, mogą sprawić, że więcej nie otworzysz oczu.

Zaczynamy mocno, ale tak właśnie ma być. Chciałbym podkreślić istotę picia wody, bo jest to fundament dla każdego z nas.

Poza tym, że woda utrzymuje nas przy życiu, ma gigantyczny wpływ na funkcjonowanie organizmu. Chciałbym Ci dzisiaj przedstawić 10 powodów, dla których istotne jest regularne picie wody. To wszystko, uwieńczone jest małym bonusem – jak to zrobić.

Powód 1: Poprawa Funkcjonowania Mózgu

Do niedawna, nie rozumieliśmy jeszcze, jak ważną rolę w utrzymaniu funkcji mózgu ma odpowiednie nawodnienie. Pomimo tego, że woda to około 60% ludzkiego ciała, pomijamy ją jako znaczący składnik odżywczy.

Zatrzymajmy się jeszcze na chwilę przy wartości 60%. Jeżeli ważysz 75 kilogramów, to aż 45 kilogramów to woda! Wystarczy że brakuje Ci 2% Twojej masy ciała, a już mówimy o odwodnieniu.

Pierwsze badania zostały przeprowadzone na wojskowych. Żołnierze byli narażeni na ekstremalne warunki, powodujące odwodnienie. Odkryto, że brak odpowiedniej ilości wody, wpływa w znaczącym stopniu na pamięć krótkotrwałą, zdolności matematyczne, zmęczenie czy utrzymanie uwagi.

Na co dzień nie jesteśmy narażeni na ekstremalne warunki. Dlaczego więc nie zadbać o odpowiedni poziom nawodnienia? Nawet lekkie, ale chroniczne odwodnienie, powoduje, że w pełni nie wykorzystujemy swojego mózgu. Im mniejsze zapotrzebowania na wodę mu dostarczamy, tym gorzej z nami współpracuje.

W tym miejscu, od razu podkreślę, że nie należy przesadzać! Zbyt duża ilość spożytej wody, też ma negatywne konsekwencje! Należy określić ile tej wody powinniśmy pić. Jak to zrobić opisuje w bonusowym akapicie tego artykułu. Nic Cię jednak nie powstrzymuje, aby właśnie w tej chwili, ruszyć tyłek po szklankę wody. Zobaczysz, od razu będzie Ci się lepiej czytało.

Powód 2: Lepsza Praca Układu Pokarmowego

Każdy z czytelników (przynajmniej mam taką nadzieję!) codziennie spożywa pokarm. Jedzenie jemy po to, aby mieć energię. Chcemy, aby nasz organizm wykorzystał jak najwięcej składników odżywczych z pokarmu. Jeżeli w organizmie nie ma odpowiedniej ilości wody, to ten proces się w pełni nie uda.

Tak naprawdę, zaburzamy go jeszcze wcześniej! Przez zbyt małą ilość wody, mamy mniej śliny, a jest ona kluczowa na początkowych etapach trawienia.

Woda

Powód 3: Wzrost Poziomu Energii i Wydajności Fizycznej

Picie wody, oczywiście w odpowiedniej ilości, zwiększy poziom energii oraz wydajność podczas ćwiczeń. Chociaż może powinniśmy do tego podejść inaczej. Woda pomoże Ci utrzymać taki poziom energii oraz wydajności, jaki jest możliwy przy Twoim ogólnym trybie życia i stanie zdrowia.

Pomimo tego, że woda nie jest jedynym czynnikiem, który wpływa na wszystkie omawiane aspekty, jest po prostu podstawą. Możesz potraktować to jako olej silnikowy w Twoim samochodzie (z tą różnicą, że ten trzeba częściej wymieniać). Jeżeli brakuje Ci oleju, to możesz wlać nawet i paliwo rakietowe, ale nie uzyskasz pełnej mocy. Możesz nawet zatrzeć silnik.

Dodatkowo brak odpowiedniej ilości wody powoduje zaburzenia w termoregulacji. Nie masz czym się pocić. Pocenie, ma służyć ochłodzeniu organizmu. Jak nie jest w stanie się ochłodzić, to się przegrzewa, przez co zmniejsza się wydajność.

Bez odpowiedniej ilości wody, jesteśmy bardziej narażeni na skurcze mięśni, a sama wydajność mięśni spada. To dobitnie pokazuje, że picie wody jest bardzo istotne!

Powód 4: Kontrola Wagi i Metabolizmu

Problemy z utrzymaniem odpowiedniej wagi, mogą brać się przez picie zbyt małej ilości wody. Mogą to być czynniki zarówno psychiczne, jak i fizyczne.

Czynniki psychiczne to między innymi kwestia naszego apetytu. Regularne picie wody, w mniej więcej równych odstępach, pozwoli nam lepiej kontrolować apetyt. Nie robimy się co chwilę głodni. Jak trzymasz michę, to pomoże Ci w napadach głodu – wypicie szklanki wody bardzo pomaga na wyciszeniu potrzeby jedzenia na jakiś czas.

Fizyczne czynniki, to przykładowo kontrola odpowiedniego metabolizmu. Wykazano, że nawet łagodne odwodnienie, spowalnia metabolizm. Pogorszony metabolizm wpływa na mniej wydajne spalanie kalorii, co z kolei może powodować nadwagę.

Pewnym paradoksem jest również retencja wody w organizmie. To właśnie będąc odwodnionym, organizm będzie trzymał nadmiar wody. Jak wiadomo, to może prowadzić do tymczasowego wzrostu wagi, uczucia obrzęku, a to z kolei wpłynie na samopoczucie.

Powód 5: Poprawa Stanu Skóry

Piękna i gładka skóra? Brak problemów z trądzikiem? O ile woda sama w sobie nie jest lekarstwem na trądzik, to dostarczanie jej odpowiedniej ilości może znacząco wpłynąć na stan skóry.

Regularne picie wody poprawi elastyczność i jędrność. Sprawi, że skóra będzie mniej podatna na pojawianie się zmarszczek. Szczególnie zimą, ochroni nas przed nadmierną suchością i bolesnymi pęknięciami.

Jeżeli mierzysz się z problemami skórnymi, wydajesz setki złotych miesięcznie na różnego rodzaju preparaty, zadbaj również o odpowiednie nawodnienie. Samo picie wody, nie wyleczy trądziku, ale dzięki odpowiedniemu nawodnieniu, pomaga w regulacji produkcji sebum (którego zaburzenia, mogą być odpowiedzialne za trądzik). Zmniejsza również stany zapalne i zapobiega podrażnieniom.

Powód 6: Lepsza Regulacja Temperatury Ciała

Przy okazji wydajności fizycznej, wspomniałem już, jak istotną rolę woda odkrywa w utrzymaniu prawidłowej temperatury ciała poprzez pot.

W tym punkcie należy nadmienić, że nie jest to jedyny sposób w jaki picie odpowiedniej ilości wody wpływa na regulacje temperatury. Odwodnienie, może spowodować zapadanie naczyń krwionośnych. Prowadzi to do problemów z przepływem krwi do skóry. Jest to szczególnie istotne podczas ćwiczeń fizycznych, gdzie utrzymanie odpowiedniej temperatury ciała jest kluczowe.

Bardzo często piszę o odwodnieniu, a Ty sobie myślisz „no dobra, może pije za mało, ale odwodniony/a nie jestem!” . Jeżeli pijesz za mało wody, to właśnie, że jesteś! Być może w małym stopniu, ale już to wystarczy, żeby pogorszyć wiele procesów zachodzących w organizmie. Oczywiście im większe odwodnienie, tym w większym stopniu do tego doprowadzamy.

Powód 7: Zmniejszenie Ryzyka Chorób

Większość rzeczy, które udało mi się już omówić do tej pory, ma pośredni wpływ na predyspozycję do chorób. Przy braku odpowiedniej ilości wody, mamy zwiększone ryzyko kamieni żółciowych i nerkowych (przez zagęszczony mocz), zaburzamy florę bakteryjną oraz zwiększamy kwasowość żołądka.

Tak naprawdę, zaburzamy wiele procesów w organizmie. Każdy z tych procesów, jeżeli nie dostarczamy mu odpowiedniej ilości, może pośrednio wpływać na przeróżne choroby. Nie sposób wymienić tutaj wszystkich potencjalnych zagrożeń. To nie jest też tak, że brak odpowiedniej ilości wody bezpośrednio wywoła chorobę, ale pośrednio może na to wpłynąć. Po co zwiększać to ryzyko, zwłaszcza że picie wody nie jest niczym skomplikowanym?

Powód 8: Detoksykacja Organizmu

Wątroba jest kluczowym organem w naszym ciele, jeżeli chodzi o usuwanie toksyn. Chyba już się domyślasz, że wątroba też potrzebuje odpowiedniej ilości wody, aby prawidłowo funkcjonować? Przy jej niedostatku, wątroba gorzej przetwarza i eliminuje toksyny.

Jelita, które są odpowiedzialne za usuwanie „odpadów”. Zatwardzenie czy inne ciekawe komplikacje przy korzystaniu z tronu, również mogą się pojawiać przez odwodnienie.

Nerki z kolei, są odpowiedzialne za filtrację i usuwanie niektórych toksyn. Przez niedobór wody, cały proces może zostać zaburzony.

Powód 9: Poprawa Zdrowia Psychicznego i Samopoczucia

Wiemy już, że woda wpływa zarówno na wydajność, ale również i samopoczucie. Skutkami nieodpowiedniego nawodnienia, może być np. obniżenie nastroju. Dlaczego?

Pewnie słyszałeś o czymś takim jak serotonina. Jeden z hormonów szczęścia. Aby powstał on w organizmie, musi zostać przekształcony ze swojego prekursora, czyli Tryptofanu. Transport tryptofanu potrzebuje wody. Jeżeli tej wody jest za mało, zaburzamy ten proces, co może przyczynić się do gorszej produkcji hormonu szczęścia. To z kolei wpływa na samopoczucie, a w skrajnych przypadkach, może prowadzić nawet do depresji.

Powód 10: Wsparcie dla Układu Immunologicznego

Picie wody jest również kluczowe, jeżeli chodzi o podatność na różnego rodzaju infekcje.

Dla przykładu układ limfatyczny, transportuje komórki odpornościowe. EUREKA! Transport może być zaburzony przez odwodnienie.

Innym zagrożeniem, jest suchość gardła i nosa, która może występować jeżeli regularne picie wody nie jest dla nas czymś codziennym. Twoje błony śluzowe w gardełku i nosku, nie są utrzymywane, a to właśnie one wyłapują patogeny, które ukradkiem, próbują przedostać się do Twojego ciała.

Tych wszystkich elementów, zarówno w tym podpunkcie, jak i w innych jest dużo więcej. Chciałbym, żebyś wyniósł z tego to, że jeżeli picie wody, nie jest regularne i odpowiednie, niesie to ogromne konsekwencje, w wielu aspektach Twojego życia.

BONUS: Jak Zacząć Regularne picie wody

Kilka miesiecy temu rozpocząłem u siebie proces wprowadzania nawyków. Picie wody jest nawykiem, który wprowadziłem jako pierwszy. Zmiany, które zacząłem odczuwać, pojawiały się praktycznie natychmiastowo. Jeżeli mi nie wierzysz – zrób mały test. Jutro rano, zaraz po przebudzeniu, wypij proszę szklankę wody i zobacz, jak cudownie to na Ciebie wpływa. Robiąc to regularnie, przez cały dzień, jesteś w stanie poprawić wiele swoich działań i ograniczyć zmęczenie.

Przechodząc jednak do rzeczy, poniżej znajduje się lista kroków, które pomogą Ci rozpocząć regularne picie wody.

  1. Wejdź do kalkulatora i sprawdź, ile powinieneś pić wody
    dziennie (Link do kalkulatora).
  2. Ściągnij aplikację do rejestrowania spożytej wody (Android |
    Iphone). Ta jest darmowa, sam z niej korzystam. Posiada reklamy co jakiś czas, co jest minusem. Możesz natomiast wybrać dowolną inną aplikację – nie ma to znaczenia na tym etapie.
  3. Przygotuj dzbanek lub inne duże naczynie, do którego wlejesz
    większą ilość wody i postaw przy miejscu pracy lub miejscu, w którym spędzasz większość swojego dnia.
  4. Znajdź lub zamów butelkę, którą będziesz z chęcią nosić na
    spacery. Osobiście polecam butelki z filtrem – bardzo łatwo je napełnić nawet jak jesteśmy poza domem.
  5. Zacznij pić regularnie 🙂

Więcej wskazówek oraz opis najczęstszych problemów, które mogą się pojawić przy wprowadzaniu tego nawyku (tego i kilku innych!), znajdziesz w BEZPŁATNYM poradniku.

Zakończenie

Jak widzisz, regularne picie wody jest bardzo istotne. Wpływa w znacznym stopniu na stan naszego zdrowia. Pomaga utrzymać energię. Sprawia, że układ pokarmowy i odpornościowy działa tak jak powinien. Wspomaga metabolizm i odpowiednią regulację wagi. Picie wody wpływa praktycznie na każdy proces w Twoim ciele.

Pamiętaj o tym, żeby nie przesadzić w drugą stronę. Spożywanie ZBYT DUŻEJ ilości wody, nie sprzyja dobremu funkcjonowaniu. Może powodować szereg konsekwencji takich jak obciążenie nerek (są one w stanie przetworzyć ok. 1l wody na godzinę) czy obniżenie poziomu sodu (zmęczenie, bóle głowy, wymioty). Lepiej jest trzymać się wartości zbliżonych do tych, które uzyskujemy z kalkulatorów.

Tak jak we wszystkim, co robimy w życiu, największy efekt zobaczysz, w momencie jak picie wody będzie regularne!

Na sam koniec, chciałbym Cię również zachęcić do tego, abyś podzielił się tą wiedzą z bliskimi. Pokaż im jak istotne jest picie wody, przed czym może ich uchronić oraz w czym pomóc. Edukacja w tym kierunku jest naprawdę potrzebna.

Życzę Ci, żeby nawyk ten, wszedł w życie jak najszybciej i żeby za jakiś czas był całkowicie automatyczny.

Źródła

  • https://www.cambridge.org/core/journals/british-journal-of-nutrition/article/effects-of-hydration-status-on-cognitive-performance-and-mood/1210B6BE585E03C71A299C52B51B22F7
  • https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/25893719/
  • https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpubh.2023.1183557/full
  • https://www.wodadlazdrowia.pl/pl/1017/0/odwodnieni-polacy.html (Badanie na temat spożycia wody)
  • Badanie firmy Waterdrop nt. spożycia wody (Badanie przeprowadzono na grupie 671 osób w 2023 roku). Inne, wcześniejsze badania, pokazywały, że nawet ponad 90% Polaków pije za mało wody!!

Zostaw komentarz

  1. […] zapobiega zmęczeniu, zwiększa wydajność, poprawia trawienie i wzmacnia odporność. W poprzednim artykule omówiłem te i inne aspekty nawodnienia. Dzisiaj skoncentrujemy się na odpowiedzi na pytanie, co […]

  2. […] Cały study case ma na celu ułatwienie we wdrażaniu i utrzymaniu nawyków. Mamy kontekst utrzymania nawyków zdrowego odżywiania. Jedna z najważniejszych rzeczy, o które powinniśmy zadbać. Jeżeli jednak chciałbyś wdrażać nawyki skuteczniej, polecam od rozpoczynania w innych kwestiach. Możesz zacząć od totalnej podstawy, jak regularne picie odpowiedniej ilości wody. A badania wskazują, że ponad 80% Polaków nie pije odpowiedniej ilości wody. Jest duża szansa, że Ty również. Szerzej o tym temacie opowiadałem w jednym z poprzednich artykułów. […]

Powiązane posty